• Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning 

      Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16, Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)
      Kritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Defini­sjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av ...
    • Verden inn i klasserommet 

      Aspholm, Theis Alexander (Master thesis, 2023)
      Oppgaven er en didaktisk analyse og refleksjon rundt et tekstmøte mellom skolens og elevenes tekstpraksiser. I denne masteroppgaven diskuterer jeg problemstillingen: Er det hensiktsmessig å bruke elevenes hverdagstekster ...